Hvor mye koster en film?

Du, det der er et godt spørsmål, og som du sikkert skjønner vil det variere på størrelsen av prosjektet. For å regne oss fram til en sum må vi først vite hva du har lyst på, deretter kan vi beregne hvor lang tid vi trenger for å lage det. Enkelt og greit.

Ofte er ambisjonene større enn budsjettet, det er derfor vi spør. Ut i fra svarene dine på de første to spørsmålene kan vi absolutt drømme fram det best mulige resultatet, men en sånn film kan ikke gjøres for knapper og glansbilder. Derimot så fort vi veit hvor landet ligger kan vi si hva vi får til med det budsjettet som er tilgjengelig.

Ps. Hvis du vil ha en stjerne i boka, og intensjonene dine er ganske så klare allerede, kan du gjerne svare på det her og:

  • Når skal det være ferdig?
    • Som regel er svaret her "helst i går", men hvis du ser framover i kalenderen din, er det et tidspunkt hvor bedriften din kunne trenge et løft? En stille periode i løpet av året? Har du en innsalgsprosess foran deg, hvor det vil være kjekt å ha en kort filmatisk tydeliggjøring av tjenestene dine?
Er det en spesifikk motivasjon bak, eller vil du bare ha mer interesse på en generell basis?
Kan du beskrive hva du vil vise fram?
Har du en omtrentlig sum å forholde deg til?
Når skal det være ferdig?
Når skal det være ferdig?
En omtrentlig dato holder i massevis.
Navn *
Navn
Simen Strøm Braaten
Hyggefilm

Det er ett ord som Hallvar og jeg har kasta litt rundt i det siste året, og det ordet er "Hyggefilm". For de av dere som har sett noe av det vi driver med så skjønner du kanskje hva vi snakker om.

For vi lager jo film. Det veit du. Og for vår del, kommende fra en design-bakgrunn, og etter å ha jobba som fotografer i et par år, så føles det presist nok. Vi jobber med film. Men det er egentlig bare transportmiddelet for budskapet vårt. Det er som at du velger å ta sykkelen istedenfor bilen.

Vi kan uansett være enige om at "Film" i sin brede forstand er enkelt og greit bilder i bevegelse. En "Hyggefilm" derimot er en stemning som består av ulike biter som forteller om noe større. La meg gi deg et eksempel. Beitstad Barnehage er noen vi har nylig jobba med. Når du kjører inn på grusveien blir du møtt av et ganske så stort bygg, med en enda større tomt. Teknisk sett kommer du til en barnehage på over 500 kvadratmeter. Det er svære greier altså.

Samtidig så er ikke det følelsen man blir møtt med når man kommer inn. Når du blir møtt av barnelatter, og rolige voksne som tilsynelatende har full kontroll på alle de små krabatene.

Etterhvert som du har tilbragt litt tid der, snakka med alle de hyggelige folka, og du får et innblikk i hvordan de aldersinndelte avdelingene jobber sammen.. Når du da kommer på at det her faktisk er en barnehage på over 500 kvm2, da blir du rett og slett overraska. Det føles virkelig ikke sånn i det hele tatt.

Og det er det vi vil få fram i filmen vår. Den følelsen du sitter igjen med etter å ha vært der, etter å ha sett hvordan ting fungerer, hvordan folka behandler hverandre, hvordan barna blir oppfordra til å finne ut av ting selv istedenfor å få høre "Sånn her gjør du det". Det er alle de abstrakte følelsene som man ikke kan forstå ved å bare se bilder, eller ved å lese en beskrivelse. Det er det vi formidler i en Hyggefilm.

Det er vanskelig, det er spennende, det er moro, det er frustrerende, det er fylt med hyggelige øyeblikk og tidvis fortvilelse. For det er en krevende oppgave å formidle en sånn følelse, samtidig som du skal få svar på praktisk informasjon, og ikke minst sitte igjen med en følelse av tillitt til folka som vises fram, og barnehagen i sin helhet. Men det er akkurat det som gjør det så interessant å jobbe med, og det er derfor vi har valgt å spesialisere vårs på det.

Simen Strøm Braaten